شهر لار ( اماکن ، چشم انداز ، طبیعت و...)آرشیو موضوعیاخبار لارستان و حومهامیر حسین اسلامپناهامیر قیومیتصاویر ثبت شده با تلفن همراهعکاسانعکاسی نجومگردشگریگزارش تصویریلارستان زیبا --- عکس های زیبا از لارستانمجید حجتینمایشگاه مجازیوبلاگ

معرفی جامع شهر تاریخی لار :: این پست با تصاویر زیبا و ناب از لار و لارستان در حال بروزرسانی می باشد …

عکاسان :: امیر قیومی ، صالح کیانی ، مجید حجتی ، امیر حسین اسلامپناه ، فاطمه قیومی

این صفحه که برای آشنائی بیشتر مخاطبین با لارستان و معرفی جاهای دیدنی شهر  لار ایجاد شده است و با تصاویر زیبا از لارستان در حال بروز رسانی می باشد …..

معرفی جامع شهر تاریخی  لار

شهر لار یکی از شهرهای ایران است که آثار تاریخی ارزشمندی در خود جای داده است. اگر نمی‌دانید شهر لار کجاست؟ با ما همراه باشید تا با یکی از زیباترین شهرهای ایران آشنا شوید. این شهر در شهرستان لارستان در استان فارس قرار دارد. اگر عکس شهر لار را جستجو کنید از ساختار مدرن شهر بدون کوچه ایران شگفت‌زده می‌شوید. ما در این مطلب در پاسخ به سؤال شهر بدون کوچه کجاست؟ معرفی کوتاهی از شهر لار خواهیم داشت. در بخش‌های بعد در مورد تاریخچه، نام های قدیمی شهر لار، شهر قدیم و شهر جدید لار و شغل مردم لار اطلاعاتی را ارائه می‌کنیم. پس از آن صنایع دستی لار، سوغات لار، غذا و خوراکی های سنتی لار را معرفی می‌کنیم.

شهر لار

در ادامه به معرفی جاهای دیدنی لار اعم از جاذبه های طبیعی لار و جاذبه های تاریخی لار می‌پردازیم. پس از معرفی دیدنی های لار با بیان مسیرهای ارتباطی لار این مطلب را به پایان می‌بریم.

 

شهر بدون کوچه کجاست؟

شهر لار مرکز شهرستان لارستان در استان فارس است. شهرستان‌های داراب، جهرم و زرین دشت همسایگان شمالی این شهرستان هستند. قیروکارزین، اوز، خنج، گراش و لامرد همسایگان غربی و استان هرمزگان همسایه جنوبی و شرقی این شهرستان است. شهرستان لارستان با وسعتی بیش از ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین شهرستان استان فارس محسوب می‌شود.

عکسی از شهر جدید لار

شهر لار مهمترین شهر شهرستان لارستان و نهمین شهر پرجمعیت استان فارس محسوب می‌شود. البته اهمیت این شهر به دلایلی جز وسعت و جمعیت ارتباط دارد. این شهر از یک سو قدمت بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر ساختار شهر جدید سبب شهرت آن شده است. یکی از جاذبه‌های شهر لار، وجود شهر قدیم و شهر جدید لار در کنار یکدیگر است. اکثریت مردم این شهر شیعه هستند و به زبان فارسی دری با گویش لارستانی صحبت می‌کنند.

غذا و خوراکی های سنتی لار

غذاهای سنتی لار مجموعه‌ای از غذاهای بسیار ساده و غذاهای مجلسی مانند کباب است. غذاهای سنتی مانند پپلس یا آب گرمو تقریباً منسوخ شده و بسیار کم پخته می‌شود. اما هنوز پخت دسرها و شیرینی های سنتی لار در میان مردم رواج دارد. به خصوص در ماه رمضان مردم لار خوراکی های متنوعی مانند دلبرو، اُرمابریز، قتلمه، حلوا نبات، کویته و … تهیه می‌کنند. اما معروف ترین و لذیذترین غذای لار کنجه لاری است. کنجه لاری کبابی بسیار لذیذ و خوش رنگ و بو است که در این شهر پخته می‌شود. در میان مردم این شهر این غذا برای مراسم خاصی مانند عروسی طبخ می‌شود.

سوغات لار

کباب کِنجه لاری و حلوا مسقطی لاری دو سوغات مشهور لارستان

از سوغاتی های مشهور لارستان می توان به کباب کِنجه لاری و حلوا مسقطی لاری اشاره نمود که علاوه بر قدمت فراوان، شهرت و آوازه ای جهانی دارد.یکی از برنامه های ثابت گردشگرانی که هرساله به این منطقه سفر می کنند، خرید و تناول این دو محصول بومی می باشد.

معروف ترین سوغات لار در میان صنایع دستی و غذا و خوراکی های سنتی لار یافت می‌شود که عبارتند از:

  • حلوا مسقطی لاری

حلوا مسقطی لاری را می‌توان معروف ترین سوغات لار نامید. ظاهراً دستور اولیه این دسر را بازرگانان این شهر از مسقط بحرین آوردند. اما حالا انواع و اقسام مسقطی لاری به عنوان سوغات لار فروخته می‌شود.

  •  حصیر

یکی از صنایع دستی لار “سُپ بافی” است که سبک خاصی از حصیر بافی است. محصولات این سبک خاص حصیربافی می‌تواند به عنوان سوغات لار معرفی شود.

  •  کباب کنجه لاری

  • مهوه(مهیاوه)

مهوه لاری را می‌توان نوعی سس مغذی نامید. این ماده با دستور خاصی از نوعی ماهی که در گویش محلی “موتو” نام دارد تهیه می‌شود. گفته می‌شود این ماده که عطر و طعم تندی دارد دارای فسفر و کلسیم فراوانی است.

  • بتنور و تفتون

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان  با چند هزار بازدید (اینستا گرام ، ایتا ، واتس آپ)

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان — با ما دیده شوید

(پیج اینستا گرام با بیش از  ۲۰ هزار نفر دنبال کننده  و بازدید حدودی ۲۰۰۰ نفر در ۲۴ ساعت   ، بزرگترین کانال خبری لارستان در ایتا  ،۱۰ کانال  واتس آپ)

https://nakhllarestan.ir/?p=39977

 

تاریخچه شهر لار

بر اساس افسانه‌های قدیمی یکی از پهلوانان اساطیری ایران فردی به نام گرگین میلاد بوده است. این فرد شهری را در ایران پایه‌گذاری می‌کند که با الهام از نام او “لاد” نامیده می‌شود. بر طبق افسانه‌های ایرانی، این شهر به مرور زمان با عنوان شهر لار شناخته می‌شود. اما در متون تاریخی اولین بار در قرن هشتم هجری از شهری به نام لار یاد شده است. حمدالله مستوفی اولین نفری است که از این شهر یاد کرده است. او شهر لار را شهری در کنار دریا توصیف کرده که ساکنین آن مسلمان بوده و تجارت در آن رونق داشته است. هم‌زمان با او ابن بطوطه نیز از سفر خود به این شهر در سال ۷۳۰ هجری قمری گفته است. او نیز این شهر را شهری آباد با باغ‌های فراوان و بازارهای پررونق توصیف کرده است.

دیدنی های لار

ظاهراً سابقه مسلمانان این شهر به فردی به نام “جلال الدین ایرج” می‌رسد. او حاکم شهر و یکی از نوادگان گرگین میلاد بوده که به دین اسلام مشرف می‌شود. در دوره‌های بعدی تاریخی، این شهر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در زمان تیموریان، لار به عنوان مرکز ضرابخانه انتخاب شد. در نهایت آخرین حاکم محلی این شهر با نام میرزا علاء الملک معروف به شاه ابراهیم خان ادعای استقلال نمود. او توسط الله وردی خان حاکم فارس سرکوب شد و نزد شاه عباس اول در بلخ فرستاده شد.

نمایی از لار

نام های قدیمی شهر لار چیست؟

در گذشته‌های دور، ایالت لارستان به مرکزیت لار بخش وسیعی از جنوب ایران را در بر می‌گرفت. بندر عباس، بندر لنگه، بستک، لامرد، مهر، عسلویه، کنگان و گزدان جزوی از این ایالت بودند. در اکثر منابع تنها “لاد” به عنوان نام قدیمی لار ذکر شده است. اما از اسامی “الار” و “ایراهستان” نیز به عنوان نام‌های قدیمی لارستان نام برده شده است.

کوره آجر پزی در شهرستان لار

شهر جدید لار

پس از زلزله مهیب شهر لار در سال ۱۳۳۹ مسئولان وقت، ساخت شهر جدیدی در فاصله ۴ کیلومتری از شهر قدیم را آغاز کردند. با توجه به تخریب ۷۰ درصدی شهر لار بر اثر زلزله این تصمیم کاملاً درست بود. در همین راستا برای پیشگیری از خطرات احتمالی، شهر جدید با ساختاری بدون کوچه و بن‌بست طراحی شد. به عبارت دیگر شهر جدید لار با خانه‌های کم‌ارتفاع مقاوم در برابر زلزله و خیابان‌های متقاطع به شهری مقاوم در برابر زلزله تبدیل شد.

میدان طاوس لار

شهر قدیم لار

علیرغم ساخت شهر جدید با امکانات مناسب برخی از اهالی شهر زندگی در شهر قدیم را انتخاب کردند. البته وجود بناهای تاریخی با ارزشی چون بازار قیصریه نیز در این تصمیم تأثیرگذار بود. ولی برخی مردم در همان خانه‌های قدیمی و حتی کاهگلی خود ماندگار شدند. در نتیجه در حال حاضر زندگی در هر دو بافت قدیم و جدید جریان دارد. شهر قدیم به محله‌های مختلفی تقسیم شده بود که برخی از آنها هنوز از بین نرفته‌اند. محله نو، پیر غیب، دم گاله، درویشان، سبزکوی، قنبرعلی بیگی، کوریچان، کوهوویه، پاقلعه و آردفروشان از جمله محله‌های این شهر هستند.

کتاب فروشی در لار

شغل مردم لار

موقعیت مکانی این شهر و شرایط آب و هوایی آن مانع از رونق کشاورزی و دامپروری در این منطقه است. لذا اغلب مردم این شهر در مشاغل صنعتی، بازرگانی و خدماتی فعالیت دارند. در این شهر دو منطقه صنعتی حسن‌لری و پشته سنگر وجود دارد. در نتیجه این شهر پس از شیراز در رتبه دوم واگذاری واحدهای صنعتی در استان فارس قرار دارد.

رشته‌های گلیم بافی، حصیربافی، سُپ بافی، سفالگری و زرگری مهمترین صنایع دستی لار هستند. برخی از این رشته‌ها در معرض نابودی قرار داشتند که با حمایت سازمان میراث فرهنگی احیا شدند.

دیدنی های لار

****** جاذبه های تاریخی لار ******

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان (اینستا گرام ، ایتا ، واتس آپ)

بازار قیصریه لار

بازار قیصریه یکی از دیدنی های لار است که از دوران صفویه به جای مانده است. گفته می‌شود این بنای تماشایی در قرن یازدهم و در زمان حکومت شاه عباس اول احداث شده است. تصاویر زیبا از بازار قیصریه لار را مشاهده نمائید .

بازار قیصریه لار در جنوب کشور و مرکز شهرستان لارستان قرار دارد و سابقه‌ تاریخی‌اش به هزارسال قبل برمی‌گردد. شهر قدیم لار از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار بود و کارکرد این شهر در چهارچوب مناسبات با حومه روستایی‌اش قرار داشت. این شهر حوزه‌ نفوذ گسترده‌ای داشت و مبادلات تجاری، اقتصادی و حتی سیاسی‌اش را از بصره تا سواحل غربی هندوستان گسترش داد. هم‌زمان با به‌ قدرت رسیدن سلسله‌ صفویه و حکومت شاه عباس، در مرکز شهر پادشاه‌نشین دارالامان در لارستان سه عنصر مهم یعنی میدان عمومی، قصر مرکز حکمرانی شاه و بازار قیصریه جای داشت. در این ترکیب، قرار گرفتن قصر مقابل بازار گویای پیوند بین حکومت و تجارت بود.

بازار قیصریه لار قدمتِ ۱۳۱۵ ساله دارد و یکی از هزاران اثر تاریخی و منحصربه‌فردی است که همچنان ناشناخته باقی مانده و با تمام قابلیت‌هایی که دارد هنوز در فهرست جهانی ثبت نشده است. ثبت‌ جهانی بازار قیصریه لار کاری دور از دسترس نیست؛ ولی موانعی برای ثبت این بازار وجود دارد که از جمله می‌توان به بهسازی ساخت‌وسازهای اطراف بازار و تهیه نقشه آسیب‌شناسی وضع موجود اشاره کرد.

بازار قیصریه متشکل از چهارسوقی هشت ضلعی می‌باشد که به شکل چلیپایی در آمده است. سقف آن پوششی گنبدی دارد. در دهانه داخلی گنبد کتیبه‌هایی به خط نستعلیق دیده می‌شود. این کتیبه‌ها بیانگر چگونگی ساخت این بازار هستند.

یکی از نکات جالب توجه در معماری این بازار، جهت محورها است. جهت گیری این محورها از گرمای هوای لارستان، جهت‌های مذهبی و جهت باد تاثیر پذیرفته‌اند. زیباترین معماری این بازار را می‌توان طرح چهارسوق آن دانست. معماری این بخش بسیار زیبا و منحصر به فرد می‌باشد. گنبد سنگیای که سقف این چهارسوق را پوشانده است، دارای طرح بسیار چشم نوازی می‌باشد.

تصاویرِ عزاداری کسبه های بازار قیصریه در این مکان تاریخی

عکس بازار قیصریه لار

عمارت باغ نشاط

یکی از جاذبه های تاریخی لار عمارتی قدیمی به نام عمارت باغ نشاط است. این عمارت در ضلع شمالی پل عباسی در شهر قدیم واقع شده است. این مجموعه محل اقامت حاکم شهر در دوران صفویه بوده است.

باغ نشاط لار استان فارس

 

حمام زیبای باغ نشاط لار

جهت اطلاع بیشتر از حمام باغ نشاط لار کلیک کنید.

آتشکده آذرفرنبغ (کاریان)

آتشکده آذرفرنبغ یکی از بزرگترین آتشکده های ساسانی بوده است. البته در حال حاضر تنها بقایای اندکی از این آتشکده در روستای کاریان باقی مانده است.

 

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان—- با ما دیده شوید

(پیج اینستا گرام با بیش از  ۲۰ هزار نفر دنبال کننده  و بازدید حدودی ۲۰۰۰ نفر در ۲۴ ساعت   ، بزرگترین کانال خبری لارستان در ایتا  ،۱۰ کانال  واتس آپ)

https://nakhllarestan.ir/?p=39977

قلعه اژدها پیکر

بر روی تپه‌ای در شمال این شهر بقایای یک قلعه قدیمی وجود دارد که به نام اژدها پیکر شناخته می‌شود. در کنار این قلعه بقعه‌ای وجود دارد که به نام آرامگاه مادر نادرشاه یا ننه نادر نام دارد.

خانه محمودی

یکی از جاذبه های تاریخی لار خانه های قدیمی آن است. خانه محمودی یکی از این خانه‌های قدیمی است که در محله قنبربیگی شهر قدیم لار قرار دارد.

فلکه بزرگ امام خمینی ره لار

فلکه بزرگ امام خمینی ره لار
فلکه بزرگ امام خمینی ره لار

دهن شیر چهار برکه

دهن شیر یا آب انبار چهار برکه از دیگر جاذبه های تاریخی لار است. این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آب انبار دهن شیر در نزدیکی ورودی بازار قیصریه قرار دارد.

حسینیه اعظم لار

نمائی از وروری حسینیه اعظم لار
نمائی از وروری حسینیه اعظم لار

حمام میر

حمام میر یکی از بناهای گذر تاریخی فضل‌اله‌خانی در شهر لار است. این بنای صفویه نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام پیر غیب

حمام پیر غیب یک حمام تاریخی متعلق به دوران قاجاریه است. این حمام در محله پیرغیب در شهر قدیم لار واقع شده است.

بقعه پیر سرخ

بقعه پیر سرخ به اعتقاد مردم بومی منطقه به برادر شاهچراغ تعلق دارد. این بقعه که در محله کوریچان شهر قدیم لار قرار دارد برای مردم مقدس است.

مسجد چهاربرکه

بقعه پیر زاویه

این بقعه تاریخی در محله پاقلعه شهر قدیمی لار قرار دارد. این مقبره هم‌اکنون در خیابان مدرس شمالی واقع شده است.

دهن شیر معتمد

دهن شیر یا همان آب انبار معتمد از دیگر آب انبارهای قدیمی لار است. این بنای تاریخی در محله پیرغیب و سه راهی شهید باقرپوریان قرار دارد.

کاروانسرای معتمد

کاروان‌سرای معتمد یکی از جاذبه های تاریخی لار است که در محله زینبیه و خیابان مدرس جنوبی قرار دارد. این بنا که سالها متروکه بوده به تازگی به روی مردم گشوده شده است.

کاروانسرای نو

کاروانسرای نو لار یکی از زیباترین کاروانسراهای ایران است. این بنا در مقابل ورودی بازار قیصریه لار قرار دارد.

ستون های کاروانسرای گلشن لار

چهار برکه اول و دوم بگال

چهار برکه بگال اول بزرگترین چهار برکه لارستان است. این بنای تاریخی که آسیب فراوانی دیده است در محله دم دروازه و اول جاده بگال قرار دارد.

گله گوسفند در کنار آب انبار تاریخی لارستان

برکه فرودگاه

برکه فرودگاه از جمله آب انبارهای لار است که در دوره قاجاریه احداث شده است. این برکه هم‌اکنون در کنار باند فرودگاه قرار گرفته است.

آب انبارهای سید جعفر

دو آب انبار سید جعفر لار در محله کوریچان شهر قدیمی واقع شده‌اند. این بناهای تاریخی در دوره اسلامی ساخته شده‌اند.

برکه سید جعفر لار

سایر آب انبارهای تاریخی لار

شهر لار از جمله شهرهایی است که آب انبارهای تاریخی فراوانی در آن وجود دارد. به جز مواردی که در بالا معرفی کردیم دیگر آب انبارهای لار عبارتند از: برکه آقا، آب انبار قنبر علی بیگ، آب انبار مدرسه، آب انبار آردفروشان، آب انبار بازار کهنه، آب انبار تارآباد، آب انبار حاجی نظر، آب انبار زیر گز کوریچان، آب انبار رضاپور، آب انبار درب شازده، آب انبار پیر غیب، آب انبار باغ نشاط، آب انبار باغچه شیخ.

آب انبار آقا لار

حسینیه حاج علی وکیل

ای بنای تاریخی که در زمان قاجاریه احداث شده در محله سبزکوه لار قرار دارد.

ساباط حاج علی وکیل

ساباط های قدیمی ایران دالان یا کوچه های سرپوشیده هستند. در واقع ساباط حاج علی وکیل یکی از این گذرهای تاریخی در شهر لار است.

 

****** اماکن مذهبی  لار ******

امام زاده میر علی بن الحسین ع لار

 

مسجد جامع لار

گلزار شهدای لار

 

حرم شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی لار

حرم شهدای گمنام پارک شهر لار

 

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۷۳هزار نفر در این شهرستان زندگی می‌کنند. این شهرستان هفتمین شهرستان پرجمعیت استان فارس به حساب می‌آید. مردم لارستان به زبان لاری صحبت می‌کنند. این گویش و زبان، مخصوص مردم جنوب غرب ایران است. بد نیست بدانید که زبان لاری را می‌توان هم‌خوانده با زبان لری، تاتی و فارسی دانست. مردم لارستان اکثراً مسلمان هستند.

  • عالمان و دانشمندان لارستان

  • سید عبدالحسین نجفی لاری ره ، آیت الله آیت اللهی ، سید مجتبی موسوی لاری ، شیخ باقر نخبه الفقهائی ،…
  • دانشگاه های لارستان

  • مجتمع آموزش عالی لارستان ، دانشکده پزشکی لار،دانشگاه آزاد لار

مسیرهای ارتباطی شهر لار

نزدیک‌ترین شهرها به شهر لار بندرعباس و شیراز هستند. البته فاصله شهر لار تا آبهای جنوب ایران حدود ۱۶۰ کیلومتر است. در ادامه فاصله شهر لار تا برخی از شهرهای بزرگ ایران را بیان می‌کنیم.

  • فاصله شهر لار تا شیراز: ۳۰۰ کیلومتر
  • ورودی لار از سمت شیراز — فصل بهار
  • فاصله شهر لار تا بندرعباس: ۱۹۰ کیلومتر
  • و فاصله شهر لار تا تهران: حدود ۱۲۰۰ کیلومتر
  • فاصله شهر لار تا مشهد: حداقل ۱۵۰۰ کیلومتر

 

فرودگاه لار

فرودگاه لار در سال ۱۳۳۹ و به منظور امدادرسانی به زلزله زدگان آغاز به کار نمود. پس از انقلاب با افزایش مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس این فرودگاه با نام “آیت الله آیت اللهی” توسعه یافت. تا جایی که امروزه ۸۰ درصد پروازهای خارجی این فرودگاه به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و ۲۰ درصد پروازهای داخلی آن به تهران اختصاص دارد.

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان (اینستا گرام ، ایتا ، واتس آپ)

لارستان فارس و جاذبه های طبیعی + تصاویر

 

لارستان یکی از زیباترین شهرستانهای فارس است که مناطق گردشگری زیبایی دارد و هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

مجموعه عکس های طبیعت لارستان – ۱

مجموعه عکس های طبیعت لارستان – ۲

صحرای زیبای دیسه بائن

جهت دیدن تصاویر بیشتر از صحرای دیسه بائن کلیک کنید .طبیعت زیبای صحرای دیسه بائن

این شهرستان حدود هشتاد و دو هزار نفر جمعیت داشته و وسعت آن  ۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع است.

 

لارستان فارس و جاذبه های طبیعی

 

کوه‌های لارستان

در این منطقه کوه‌ها به صورت موازی طاق ‌دیس‌هایی را به وجود آورده ‌اند که مانند حصارهایی از دشت‌های گرم و سوزان لارستان محافظت می ‌کنند. هر کدام از این طاق‌ دیس‌ ها از نام هایی برخودارند که  «کوه شب»، «کوه شور»،«کوه برخ» و «کوه گاوبست» از جمله آن هاست.

 

گنبد های نمکی لارستان

این شهرستان از گنبدهای نمکی متعددی برخوردار بوده که چهره این منطقه بزرگ از کشور را دگرگون ساخته است. گنبدهای نمکی که از رسوبات نمک طی میلیون ها سال تشکیل شده و همواره در حال رشد هستند. امروزه این گنبدهای نمکی در لارستان به ارتفاعات مهمی تبدیل شده که با تنوعی که دارد؛ چشم‌ ها به آن خیره گشته و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در لارستان به شمار می ‌آیند.

لارستان فارس و جاذبه های طبیعی + تصاویر

 

علاوه بر جذب توریست منابع غنی از معادن مختلف را در خود جای داده‌ اند که در راس آنها نمک و از دیگر ذخایر معدنی آن می توان گوگرد، اورانیوم، آهن و سولفات را نام برد.

 

گنبدهای نمکی این منطقه جغرافیایی دارای معادن مختلفی هستند که بعضاً قابل بهره‌ برداری است. بزرگترین گنبد گچی جهان بنام «گنبد پاسخند» نیز در این منطقه قرار دارد.

منطقه حفاظت شده هُرمود لار

منطقه حفاظت شده هرمود به عنوان یکی از جاهای دیدنی لار دارای مساحتی ۲۰۹۶۷۱ هکتاری می‌باشد.

این منطقه محیط زیست گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی می‌باشد. که باعث شده تا به یکی از مناطق مهم پژوهشی و گردشی تبدیل شود.

یکی از گونه‌های جانوری خاص این منطقه قوچ لارستان است. که عنوان کوچکترین قوچ دنیا را از ان خود نموده است. این گونه از قوچ یکی از گونه‌های نادر در جهان می‌باشد. به همین خاطر یکی از اهداف مهم هرمد، حفاظت از این گونه کمیاب می‌باشد. تنوع گیاهی در این منطقه زیبا بسیار چشمگیر و جالب توجه می‌باشد. اما متاسفانه هنوز مطالعات گسترده و دقیقی در مورد گونه‌های موجود در این منطقه صورت نپذیرفته است. گونه‌های گیاهی شاخصی که در این منطقه یافت می‌شود، عبارتند از قیچ، انار شیطان، سالسولا، درمنه، آکاسیا، گز و کنار.

منابع طبیعی گیاهی و جانوری لارستان

حدود ۴۰۰۰۰۰ هکتار جنگل گرمسیری به صورت پراکنده در دشت‌های لارستان وجود دارد. در ارتفاعات درختان مختلفی از مجموعه درختان منطقه زاگرس؛ مانند بنه، بادام کوهی، انجیر و کاج وحشی وجود دارد.

کوچکترین قوچ جهان

این منطقه دارای ۲۰۱۶۲۵ هکتار معدل ۲۰۱۶ کیلومتر مربع منطقه بکر و دیدنی بوده که منطقه حفاظت شده «هرمود لارستان» نامیده می شود و زیستگاه کوچکترین قوچ جهان است.

لارستان فارس و جاذبه های طبیعی + تصاویر

شایان ذکر است؛ لارستان از کانون های دین زرتشتی و جایگاه آتشکده مهم «آذر فرنبغ» یا «آذر خورداد» بوده‌ است.

عسل لارستان

جهت دیدن گزارش زیبای تصاویر مستند عسل کنار لارستان کلیک کنید.

دریاچه هیرم اِوَز لارستان

دریاچه هیرم که در شهرستان اوز لارستان قرار دارد، این دریاچه بهترین زیستگاه زمستانی موقت برای پرندگان مهاجر است که هر ساله از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای زمستان گذرانی به این تالاب می آیند و منظره زیبایی رابرای گردشگران فراهم می آورند.

در شمال این دریاچه یک چشمه آبگرم معدنی وجود دارد که اهالی بومی به آن، «هی با» می گویند که با خاصیت کلروره بودن برای درمان بیماری های پوستی مفید است. این منطقه با توجه به شرایط اقلیمی از قابلیت های جذب گردشگر در فصل های پاییز و زمستان برخوردار است.

گنبدهای نمکی لارستان

بیش از ۲۰ گنبد نمکی در شهرستان لارستان وجود دارد. مناظر متفاوت و متنوعی که این پدیده طبیعی ایجاد کرده یکی از جاذبه های طبیعی لار است. گنبد نمکی کرمستج، گنبد نمکی برخ، گنبد نمکی گچ، گنبد نمکی کهنه مرکزی و گنبد نمکی سینه سفید از جمله گنبدهای نمکی نزدیک لار هستند.

  •  گنبد نمکی کهنه لار

منطقه لارستان دارای گنبدهای نمکی زیادی می‌باشد. این گنبدها طی میلیونها سال از رسوبات نمک به وجود آمده‌اند. ظاهر این گنبدها بسیار دیدنی و زیبا است. اما این تنها مزیت این گنبده‌ا به حساب نمی‌آید بلکه این گنبدهای نمکی، معدن منابع غنی مانند نمک، اورانیوم، سولفات، آهن و گوگرد هستند. گنبد نمکی کهنه لار یکی از گنبد نمکی‌های فرسوده منطقه به حساب می‌آید. وسعت این جاذبه دیدنی ۲۱ کیلومتر مربع می‌باشد.

  • گنبد نمکی کرمستج لار

این گنبد نمکی یکی از جالبترین گنبد نمکی‌های لار به حساب می‌آید که دسترسی به آن نیز راحت است. شکل ظاهری گنبد نمکی کرمستج بیضی شکل می‌باشد. البته در شکل هندسی این عارضه طبیعی تقارن زیادی دیده نمی‌شود. ساختار نمکی این گنبد با روند چین خوردگی‌هایی که در منطقه لار دیده می‌شود متفاوت است و با روندی دیگر شکل گرفته است.

دیدنی های طبیعی لار

کوه کورده لارستان

منطقه حفاظت شده هرمود

این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری با ارزشی چون قوچ لارستان است. تیهو، هوبره، عقاب، گراز، شغال و خرگوش از دیگر جانوران این منطقه هستند.

چشمه امام‌زاده میر ابراهیم

امام‌زاده میر ابراهیم در دره‌ای در فاصله ۴ کیلومتری لار قرار دارد. وجود چشمه منسوب به امامزاده و فضای سبز این منطقه را به یکی از جاذبه های طبیعی لار تبدیل کرده است.

چشمه زاهد رستم

امام‌زاده زاهد رستم و چشمه مجاور آن از دیگر جاهای دیدنی لار است. این منطقه در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لار قرار دارد.

غار بُنوو لارستان

در بخش صحرای باغ لارستان، غاری باستانی با شگفتی‌های بسیار و جلوه‌های گردشگری طبیعی،تاریخی و جغرافیایی وجود دارد، این غار که «بنوو» نامیده شده دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهارطاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در آن قرار دارد.

درون غار هوای بسیار خنک و مرطوبی در جریان است که حسابی حال و هوایتان را جا می آورد، کف غار ناهموار است و شیب آن به سمت دهانه غار است البته پیمودن این غار نیاز به ابزار فنی خاصی ندارد. در این غار روزگاری بیش از ۲۴ حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار بصورت قطره‌ ای می‌چکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده بود که در حال حاضر تعدادی از آنها از بین رفته است و آن عده ای که سالم مانده است به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آب های جمع‌آوری شده آن استفاده می کنند.

کناره‌های دیوار غار دوازده حوضچه آب تقریبا به ابعاد ۵ در ۳ و در راستای جنوبی هفت حوضچه به ابعاد ۵ در ۴ متر وجود دارد که در ضلع غربی آن ۴ پلکان با خیز ۳۰ سانتی‌متر ساخته شده است.

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان (اینستا گرام ، ایتا ، واتس آپ)

بازارهای شهر لار ::

بازار قیصریه شهر قدیم لار

بازار امام خمینی ره

مجتمع نگین لارستان

بازار بزرگ لارستان

تصاویر عزاداری و سینه زنی سنتی لاری

تصاویرِ عزاداری کسبه های بازار قیصریه در این مکان تاریخی

 

عزاداری محله حیدری پیرغیب در دهه محرم

عزاداری مردم بنارویه 

۱- همراه با عزاداران کوی پیرغیب و سینه زنی سنتی لاری در عاشورای ۱۴۰۳ (۱)

۲- همراه با عزادران کوی پیرغیب در عاشورای ۱۴۰۳ لارستان(۲)بخش دوم علمداران

معرفی کتاب “لار، شهری به رنگ خاک” (پژوهشی در زبان شناسی و تاریخ لارستان)

کتاب “لار، شهری به رنگ خاک” به قلم دکتر محمد باقر وثوقی به رشته تحریر درآمده است.

محمدباقر وثوقی درباره تاریخ لارستان می گوید:

“کنکاش و تحقیق جامع در باب تاریخ لارستان و شناساندن نایافته های آن در این مقال نمی گنجد و خود کتابی مستقل با چند مجلد می طلبد، چه پرداختن به تاریخ دو هزار و چند صد ساله این مرز و بوم با همه گستردگی اش و وجود منابع بیشمار تاریخی از نوشته های داخلی و خارجی و اهمیت سیاسی این منطقه در تاریخ و بویژه پس از اسلام، غنای فرهنگی و اجتماعی که در جای جای سنتهای مردمش جاری است ناب بودن زمینه های مردم شناسی و تاریخی آن، همه و همه امکان دستیابی به موضوعی پرداخته را در چنین فرصت اندکی از پژوهشگران گرفته است. بناچار در این مقال در حد توان سعی شده است که حداقل شناسایی را نسبت به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم به دست دهند. در میان انبوه منابع تاریخی، کهن ترین نوشته ای که در آن از لار یاد شده است می توان از کارنامه اردشیر بابکان که بی شک از ادبیات اصیل دوره ساسانی و احتمالا متعلق به عصر انوشیروان می باشد نام برد. لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس و همچنین به دلیل استعداد ساختاری و ذاتی تجارتی مردمانش از اهمیت زیادی در حوادث و رویدادهای سیاسی آن عصر برخوردار بوده است. اما پس از انقلاب مشروطیت به دنبال اعمال سیاستهای ویژه عصر پهلوی، نتوانست مقام سیاسی خویش را حفظ کند تا با انقلاب اسلامی بار دیگر مردم مبارز این منطقه همچون گذشته ها، توانمندی خود را در مبارزه با قدرتمندان از خود نشان داده و صفحات زرین دیگری را بر افتخارات گذشته افزودند.

کتاب “لار، شهری به رنگ خاک” را از اینجا دریافت نمایید.

موزیک ویدئو روز لارستان…..به زودی

اماکن زیبای دیگر لارستان

مجتمع فرهنگی ورزشی طوبی

 

جهت سفارش عکاسی حرفه ای در لارستان با شماره ۰۹۳۹۹۷۸۹۸۳۱ تماس بگیرید و یا در ایتا پیام دهید

آثار تاریخی

 
آثار ثبت ملی شهر لار
ردیف نام بنا کشور استان شهر کاربری قدمت شماره ثبت تاریخ ثبت
۱ بازار قیصریه ایران فارس لار تجاری اسلامی ۳۱۵ ۱۳۱۷/۰۸/۲۱
۲ باغ نشاط ایران فارس لار باغ افشاریه ۹۷۳ ۱۳۵۳/۰۵/۱۳
۳ قلعه اژدها پیکر ایران فارس لار نظامی ساسانی ۱۰۵۰۷ ۱۳۸۲/۰۸/۰۲
۴ خانه محمودی ایران فارس لار مسکونی زندیه ۸۶۷۸ ۱۳۸۲/۰۳/۱۰
۵ دهن شیر چهاربرکه ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۰۳ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۶ حمام میر در ایران فارس لار حمام صفویه ۱۲۷۴۰ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۷ حمام پیر غیب ایران فارس لار حمام قاجاریه ۱۲۷۳۳ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۸ پیر سرخ ایران فارس لار آرامگاه صفویه ۳۴۲۴ ۱۳۷۹/۱۲/۲۵
۹ پیر زاویه ایران فارس لار آرامگاه صدر اسلام ۱۲۷۳۹ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۱۰ دهن شیر و آب انبار معتمد ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۰۵۰۵ ۱۳۸۲/۰۸/۰۲
۱۱ کاروانسرای معتمد ایران فارس لار کاروانسرا قاجاریه ۲۳۳۶۶ ۱۳۸۷/۰۶/۱۸
۱۲ کاروانسرای نو ایران فارس لار کاروانسرا صفویه ۱۶۱۹ ۱۳۵۷/۰۴/۲۶
۱۳ چهار برکه بگال ۱ ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۲۳ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۱۴ چهار برکه بگال ۲ ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۲۴ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۱۵ برکه آقا ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۳۲۵ ۱۳۵۵/۱۰/۰۶
۱۶ برکه فرودگاه ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۰۴ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۱۷ برکه سید جعفر۱ و ۲ ایران فارس لار آب انبار اسلامی ۱۳۲۶ ۱۳۵۵/۱۰/۰۶
۱۸ برکه قنبرعلی بیگ ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۶۲ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۱۹ آب انبار مدرسه ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۱۵ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۰ آب انبار آرد فروشان ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۰۰ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۱ آب انبار بازار کهنه ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۲۱ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۲ آب انبار باغچه شیخ ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۲۹ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۳ آب انبار باغ نشاط ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۶۴ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۴ آب انبار پیرغیب ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۰۸ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۵ آب‌انبار درب شازده ایران فارس لار آب انبار صفویه ۱۲۷۱۸ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۶ آب انبار رضا پور ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۵۰ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۷ آب انبارزیر گز کوریچان ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۶۸ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۸ حسینیهحاج علی وکیل ایران فارس لار مذهبی قاجاریه ۱۲۶۹۲ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۲۹ ساباطحاج علی وکیل ایران فارس لار گذر قاجاریه ۱۳۷۴۹ ۱۳۸۴/۰۸/۲۵
۳۰ آب انبار حاجی نظرحاجی ابول ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۶۹۷ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹
۳۱ آب انبار تار آباد ایران فارس لار آب انبار قاجاریه ۱۲۷۴۷ ۱۳۸۴/۰۵/۱۹

تبلیغات در خبرگزاری نخل لارستان—- با ما دیده شوید

(پیج اینستا گرام با بیش از  ۲۰ هزار نفر دنبال کننده  و بازدید حدودی ۲۰۰۰ نفر در ۲۴ ساعت   ، بزرگترین کانال خبری لارستان در ایتا  ،۱۰ کانال  واتس آپ)

https://nakhllarestan.ir/?p=39977

سایر گزارش ها

دکمه بازگشت به بالا