آرشیو موضوعیشهر لار ( اماکن ، چشم انداز ، طبیعت و...)قاب خاطرهگزارش تصویریمستند اجتماعینمایشگاه مجازی

نمایشگاه مجازی / مستند عسل کنارِ لارستان

عکاسان : امیر قیومی ، آریا جعفرزاده

پیام ریاست  مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان در مورد گزارش “عسل کنار لارستان”

با سلام و عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای.

“عسل،کنار،لارستان” سه واژه ی جدا نشدنی هستند که مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان در دو سال اخیر با همکاری تعاونی زنبورداران لارستان اقدام به تقویت زیرساخت های این محصول لارستانی ارزشمند با استفاده از ابزار قدرتمند آموزش نموده است. لذا اینک بر آن شدیم تا بخشی از این تلاش ها را از لنز عکاسان “آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای نخل” به تصویر بکشیم. امید است که این اقدامات در تقویت این صنعت شیرین مفید فایده واقع گردد. “حجت ایزدمهر” مرداد ماه ۱۴۰۱

آریا جعفرزاده / آژانس عکس نخل لارستان:

حمایت و به تصویر کشیدن تولیدات داخلی و کسب و کار های بومی، یکی وظایف مهم هر رسانه ای می باشد.

در این گزارش برآن شدیم تا بخشی کوتاه از مراحل تولید “عسل کنار لارستان” همراه با مصاحبه ای از “مهدی مصدق” مدیر عامل تعاونی زنبورداران لارستان و مدرس پرورش زنبور عسلِ مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان را به نمایش بگذاریم.

– جناب مصدق برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید:

بنده “مهدی مصدق” مدیر عامل تعاونی زنبورداران لارستان و مدرس پرورش زنبور عسلِ مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان هستم که قریب به ۳ سال است که شروع به زنبورداری کرده ام. همچنین تعاونی زنبورداران لارستان نیز حدود ۲ سال از تشکیل آن می گذرد.

– تولیدات شما در طول سال چه مقدار است؟

مقدار تولید در سال متفاوت است و بستگی به چند عامل دارد، که مهمترین آن عوامل: آب و هوا می باشد. در منطقه لارستان هرچه در فصل بهار بارندگی بیشتر باشد در نهایت تولید عسل هر کندو بین ۳ تا ۵ کیلو خواهد بود. اما هرساله از انتهای فصل تابستان (شهریور ماه)  ۲۰۰ زنبوردار از سراسر ایران و همچنین زنبورداران لارستانی در کل منطقه لارستان استقرار پیدا می کنند و حدود ۵۰۰ تُن از ۵۰ هزار کلونی عسل برداشت می شود.

– مردم چگونه می توانند عسل تقلبی را از اصل تشخیص دهند؟

مردم عسل های خودشان را از زنبورداران مطمئن تهیه کنند، چرا که تشخیص عسل تقلبی و اصل بسیار دشوار و به راحتی مشخص نمی شود، مگر با انجام آزمایش.

– به جز عسل و موم، دیگر فرآورده های زنبور عسل را بیان کنید:

عسل و موم که پرمصرف ترین فرآورده زنبور توسط مردم می باشد، اما فرآورده هایی همچون: ژل رویال، گرده ی گل،برِ موم و زهر زنبور از مهمترین و گرانترین فرآورده های زنبور عسل می باشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری های سرطانی بسیار موثر است. همچنین توصیه ی من به زنبورداران این است که در کنار تولید محصول خود، نحوه ی تولید دیگر فرآورده ها را یادگرفته و با عرضه به بازار نسبت به فرهنگ سازی در بین مردم اقدام کنند.

– میزان صادرات شما به کشور های خارجی و حوزه خلیج فارس چه قدر است؟

از آنجایی که ایران جزء “چهارمین کشور تولید کننده عسل” در دنیا می باشد، اما متاسفانه جزء پانزده کشور صادر کننده هم نیست که این اتفاق ضرر بزرگی برای ما زنبورداران است.

– به نظر شما دلیل این عقب ماندگی چیست؟

۱- نبود بسته بندی های زیبا ۲- موانع اداری که همه ی زنبورداران کشور با آن مواجه هستند. ما در کنار خود کشور های حوزه خلیج فارس را داریم که استقبال بسیار خوبی از سوی آنان نسبت به “عسل کنار لارستان” می شود، اما متاسفانه شرایط صادرات نه تنها برای لار بلکه برای کل کشور نیز محیا نمی باشد.

– یکی از مهمترین مشکلات و معضلات خود را بیان کنید:

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، وجود عسل های ارزان قیمت با برندهای متفاوت در بازار می باشد که وقتی ما می خواهیم عسل طبیعی و با کیفیت و کمترین سودی به مردم معرفی کنیم، اکثر مردم در مقابل آن به دلیل اختلاف زیاد قیمت، جبهه می گیرند. اما کاملا این دو عسل از نظر کیفیت و سلامتی باهم متفاوت و حتی قابل قیاس نیز نمی باشند.

همچنین هزینه ی بالایِ کارگر و کرایه حمل و نقل برای جا به جایی زنبور ها، کمبود امکانات برای افزایش سطح اطلاعات زنبورداران و عدم ورود داروی مناسب به دلیل تحریم ها از دیگر معضلات این صنعت می باشد.

– درخواست شما از مسئولین مربوطه چیست؟

ما طی دوسال حدود ۱۵۰ نفر با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان آموزش داده ایم، اما نکته ای که قابل توجه است، برای ورود کارآموزان به این عرصه و یا حتی زنبوردارانی که کهنه کار هستند و در انتشار اطلاعات کمک می کنند، نیازمند پرداخت وام مناسب می باشد که علیرغم پیگیری های صورت گرفته، تا کنون از سوی هیچ نهادی همکاری لازم در این زمینه با ما انجام نگرفته است.

در خواست دوم، برداشته شدن موانع ها برای صادر کردن محصولات ارگانیک به کشور های حوزه خلیج فارس می باشد.

– لطفا راه ارتباطی خود برای کسانی که علاقه مند به یادگیری این فن می باشند بیان کنید:

مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان، به طور مداوم کلاس های پرورش زنبور عسل و زنبورداری را برگزار می کند که علاقه مندان می توانند با مراجعه به این مرکز و یا تماس با شماره تلفن ۵۲۲۴۹۸۸۰ در این کلاس ها ثبت نام کنند.

– و در پایان کمی از زنده یاد “احمد سمیع پور”  مدرس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان و یکی از زنبورداران ماهر این منطقه، برایمان بگویید:

” احمد سمیع پور” متولد ۱۳۴۲/۵/۱ در شهر ایج واقع در شهرستان استهبان به دنیا آمدند و در دوران جوانی همراه با خانواده به لار سفر کرده و در این شهر ساکن شدند.

ایشان یکی از دندان ساز های قدیمی و یکی از باتجربه ترین زنبورداران شهر لار بوده که از ۳۰ سال قبل زنبورداری را در این منطقه شروع کرده است.

“سمیع پور” جزء اولین نفراتی بودند که در زمان تشکیل تعاونی به آن ملحق شده و عضو هیئت مدیره ی تعاونی زنبورداران لارستان بودند. او بسیار مردی مهربان بود که تمامی تجربیات خود را در اختیار دیگر علاقه مندان قرار می داد. یکی دیگر از شاخصه های وی، پر تلاش بودن ایشان بود، به طوری که صبح تا ظهر در مطبشان مشغول ویزیت مراجعه کنندگان بودند و پس از صرف ناهار بلافاصله به محل کندو ها جهت رسیدگی به آنان می رفتند و سپس از غروب تا پاسی از شب در مطب حضور داشتند. ایشان بسیار خستگی ناپذیر بودند و الگوی مناسبی برای زنبورداران لارستانی محسوب می شدند و امیدوارم کسانی که به واسطه ایشان زنبوردار شده اند و یا علاقه مند به این عرصه، همچنان دکتر را الگوی کار خود قرار دهند.

“احمد سمیع پور”  سرانجام در ۱۴۰۱/۴/۲۶  و در سن ۵۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.

– آژانس عکس نخل لارستان، ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم، شما را به تماشای تصاویر این گزارش که توسط ” امیر قیومی” و ” آریا جعفرزاده” تهیه شده است دعوت می کند:

سایر گزارش ها

دکمه بازگشت به بالا