آرشیو موضوعیآئینیشهر لار ( اماکن ، چشم انداز ، طبیعت و...)گزارش تصویریمستند اجتماعینمایشگاه شورِ شیدایینمایشگاه مجازی

نمایشگاه مجازی عکس “شورِ شیدایی”

آژانس عکس نخل لارستان / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان

آریا جعفرزاده/ دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی عکس ″شورِ شیدایی″ :

تار و پود دلم را به رنگ عزا می بافم و با صدایِ سیاه پوشانت هم نوا می شوم. در قافله ای عجیب محو تماشای شورِ شیرینی می شوم که هرساله عاشقانت خالصانه محو شیداییِ لطف و کرم تو می شوند.
عاشورا، عاشقانه ای آرام است در قلب واقعه ی کربلا، و اکنون تمامی پیروانت می کوشند تا هرساله به طریقی عرض ارادت و سلام خود را به درگاه شما برسانند.

– عکاسان با ثبت لحظات عاشقی در دهه ی شیدایی، مستند سازانِ گرانبهایی هستند که با تلاش و کوشش فراوان در این راه گام می نهند.

– نخستین نمایشگاه مجازی عکس ″شورِ شیدایی″ توسط آژانس عکس نخل لارستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، پس از اعلام فراخوان، داوری و انتشار اسامی منتخبین، حال به ایستگاه پایانی خود رسیده است. ضمن قدر دانی از تمامی شرکت کنندگان در این نمایشگاه، توضیحات تکمیلی به شرح ذیل می باشد:

-تعداد شرکت کنندگانِ «بخش دوربینی» ۲۸ نفر و در بخش «موبایلی» ۲۵نفر می باشد. که مجموعا ۱۵۳ تصویر در بخش‌ دوربین و ۱۲۱ تصویر در بخش موبایلی دریافت شده است.

– پس از داوری و بررسی نهایی، تعداد آثار منتخبین در بخش دوربینی، ۲۴ اثر از ۱۳ عکاس و در بخش موبایلی ۱۲‌ اثر از ۸ عکاس می باشد، که مجموعا ۳۶ اثر وارد نمایشگاه شده است.

– همچنین گفتنی است: نحوه دریافت حق التصویر به زودی اعلام خواهد شد.

-در پایان با سپاس فراوان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و هیئت داوران نخستین نمایشگاه مجازی عکس “شورِ شیدایی” و با عرض تبریک به منتخبین نمایشگاه و آرزویِ موفقیت های بیشتر برای دیگر شرکت کنندگان.

شهریور ۱۴۰۱ / محرم الحرام ۱۴۴۴

بیانیه هیئت داوران نخستین نمایشگاه مجازی عکس “شورِ شیدایی”

 

– گرامیداشت واقعه کربلا، تاثیر گذارترین اجتماعات سالانه شیعیان جهان است که در کشور ما از دیرباز با فرهنگ و آیین های به خصوصی آمیخته شده و تا امروز جلوه های متفاوتی به خود گرفته است. لذا آیین های محرم با توجه به جایگاه معنوی ویژه‌ای که دارد، فرصتی است تا اقشار مختلف جامعه به نحوی میزان ارادت خود به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان گرامیش را در قالب عزاداری ها ، فعالیت های خیریه ، خلق آثار فرهنگی و هنری و… نشان دهند.

– در این میان هنرمندان عکاس، نقش بسیار مهمی در ثبت و ماندگاری این جلوه ها داشته و دارند و چنانچه رویکرد عکاسان فعال در این حوزه پژوهشگرانه و تاریخ نگارانه باشد قطعاً بخشی از اسناد مهم تاریخ و فرهنگ جامعه مدیون تلاش ها و کیفیت نگاه آنان خواهد بود.

– آثار ارسالی به این نمایشگاه توسط داوران نخستین نمایشگاه مجازی عکس ″شورِِ شیدایی″ ، به طور کلی با دیدگاهِ محور نگاه خلاقانه، رعایت نکات فنی و تکنیکی، شناساندن استعداد های جوان عکاسی شهرستان و مهم‌تر از همه توجه به بند های فراخوان، در سه مرحله ارزیابی شدند.
– هیئت داوران، ضمن قدردانی از تلاش و حضور تمامی شرکت کنندگان ( اعم از منتخبین و حذف شدگان)، برخود لازم می داند نکات مهمی را در راستای ارتقای سطح کیفی این نمایشگاه در دوره های آتی یادآور شود :

– یکم: ظهور عکاسان جدید و با ذوق، نوید دهنده ی آینده ی خوبی برای عکاسان شهرستان است و آثار دریافتیِ بخش “موبایلی” فراتر از انتظار هیئت داوران بود.

– دوم: کمبود مهارت های فنی و تکنیکی پایه در ثبت عکس، به خصوص عدم توجه به فوکوس ، کادر بندی، کراپ تصاویر و ویرایش نور و رنگ، ضعف مشترکِ بیشتر آثار بود، عکاسان شرکت کننده باید تلاش بیشتری برای افزایش مهارت های فنی و تکنیکی داشته باشند و توانایی تشخیص و انتخاب آثارشان را در خود تقویت کنند تا آثار خود را در سطح استانی و کشوری به نمایش بگذارند.

– سوم: آنچه بسیار جای امیدواری دارد، تلاش شرکت کنندگان برای ایجاد نگاه متفاوت و ثبت های خلاقانه است.
به شرکت کنندگان پیشنهاد می شود، در دوره های آتی این نگاه جستجوگرانه ، با مطالعه و پژوهش در زمینه آیین های محرم در شهرستان و مشاهده تصاویر برتر کشوری و استانی، همراه شود تا از لحاظ محتوایی تنوع و کیفیت بالاتری را شاهد باشیم.

– چهارم: متن فراخوان و مطالعه دقیق جزئیات اعلام شده از سوی دبیرخانه از جمله موارد مهمی که شرکت کنندگان باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشند، عدم توجه موجب شده بود، سهل انگاری شرکت کنندگان چه در مسائل محتوایی و چه در مسائل فنی و تکنیکی ، دبیرخانه نمایشگاه را با مشکلاتی مواجه کند، انتظار می رود در دوره های آتی شرکت کنندگان اهمیت بیشتری به مطالعه و بررسی جزئیات فراخوان های برگزار کننده بدهند.

– پنجم: به دلیل تجربه کم برخی از شرکت کنندگان در برخی موارد با برخوردهای غیر حرفه ای مواجه بودیم که خوشبختانه با پیگیری های دبیر اجرایی نمایشگاه به خوبی مدیریت شد.

آنچه برای هیئت داوران این دوره دغدغه خواهد بود ، توجه ویژه نهاد های فرهنگی-اجتماعی و حمایت اشخاص حقیقی و حقوقی متنفذ برای تداوم اینگونه برنامه هاست. واضح است که این پیشرفت سطح عکاسی شهرستان و رشد و تعالی افراد علاقه مند، همچنین برای شناساندن و معرفی جاذبه های آیینی و فرهنگی منطقه، هنرمندان و فعالین فرهنگی نیاز به بستر مناسبی برای ارائه آثار و ایده های خود دارند.
هیئت داوران نخستین دوره نمایشگاه مجازی عکس ″شورِ شیدایی″، ضمن قدردانی از شر کت کنندگان، حامیان مادی، معنوی و به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، مراتب سپاس و تشکر قلبی خود را اعلام می دارد.

در پایان یادآور می‌شویم که این موفقیت نخستین گام در مسیر طولانی پیشرفت است و ادامه راه جز با پشتکار و انگیزه و آموزش میسر نخواهد بود و تلاش ما معطوف به انتخاب بهترین عکس ها و تصاویر بود، نه بهترین ابزار و امکانات. با این هدف که دو دریچه ی “هنر” و “عدالت” مسیر مشاهدات و داوری ما را روشن کنند. امید که اینگونه بوده باشد.

امیر قیومی ، یسنا یزدان پناه ، احمد نبی زاده

شهریور ۱۴۰۱ / محرم الحرام ۱۴۴۴

نمایشگاه پیش رو به ترتیب حروف الفبا بر اساس نام خانوادگی چینش شده است.

[player id=’16610′]

سایر گزارش ها

دکمه بازگشت به بالا